Friday, November 13, 2009

AKTIVITI 1: TUGASAN 1 ULASAN BUKU


TAJUK BUKU : ACTION RESEARCH IN HIGHER EDUCATION
AUTHOR: ORTRUN ZUBER-SKERRITT.

Apa itu kajian tindakan ?


Menurut buku ini kajian tindakan boleh disimpukan berdasarkan perkataan akronim CRAPS (critical, reflective, accountable. self-evaluating dan participative). yang mana pengkaji/pensyarah mengenal pasti masalah terlebih dahulu berdasarkan refleksi yang dilakukan dalam proses pengajaran yang dijalankan, kemudian pengkaji ini sendiri akan cuba mencari jalan penyelesaian terhadap masalah yang ditemui dan mempraktikkan apa yang telah ditemui tersebut untuk meningkatkan lagi pengajaran mereka. di sini pesyarah akan sentiasa melakukan refleksi terhadap pengajaran yang dilakukan untuk melakukan penambahbaikan terhadap masalah yang ditemui. secara ringkasnya buku ini menyatakan bahawa kajian tindakan ialah menyediakan penyelesaian yang praktikal terhadap masalah yang ditemui.

kenyataan dalam buku ini turut disokong oleh buku yang ditulis oleh Lin. S . Norten yang bertajuk : Action research in teaching & learning : a practical guide to conducting pedagogical research in university.

menurut buku ini,kajian tindakan merupakan self reflective yang dilakukan dalam situasi sosial untuk meningkatkan kewajaran dan keadilan mereka sendiri, pemahaman dan situasi dimana amalan itu dilakukan(carr & kemmis 1986)

Defenisi ini jelas menujukan bahawa kajian tindakan itu dilakukan dengan melakukan refleksi terlebih dahulu terhadap pengajaran yang telah dijalankan, kenal pasti masalah yang perlu diperbaiki, kemudian mencari penyelesaian dan mempraktikan cara yang ditemui itu untuk menambahbaik serta meningkatkan lagi mutu pengajaran mereka.




Ulasan Buku
View more presentations from ashieyda.









MODEL-MODEL KAJIAN TINDAKAN
  1. Model kemmis & McTaggart 1988
  2. Model Elliott
  3. Model Somekh 1989
  4. Model Ebbutt 1985
  5. Model Mckennan 1994
  6. Model Stringer 2004
Model Kemmiss & McTaggart

Medel Elliott



Model Ebbutt

Model Mckennan


Model Stringer



BAGAIMANA KAJIAN TINDAKAN DIJALANKAN
  1. Mengenalpasti masalah dalam kokurikulum
  2. Mencari strategi penyelesaian bagi masalah yang ditemui
  3. Melakasanakan strategi penyelasaian yang ditemui
  4. Menilai strategi yang telah digunakan
  5. Membuat refleksi keputusan secara kumpulan
  6. Membuat kesimpulan/ ada masalah baru yang ditemui
  7. Jika ada masalah baru yang ditemui ulang semula step awal kajian ini, sehingga pengkaji berpuas hati dengan peningkatan yang diperolehi
  8. Membuat laporan dapatan yang mereka temui, laporan dalaman ke jawatankuasa program sekolah (School of Modern Asian Studies) kemudian jawatankuasa tersebut akan berbincang dan membuat keputusan sama akan ulang semual proses kajian yang dijalankan ataupun jika terjamin strategi atau ditulis sebagai kertas penyelidikan pertamanya akan dibentang dan dibincangkan dalam konferens dan kemudian disemak dan disumit sebagai jurnal untuk pengajian tinggi.
Atau dengan kata lainya pensyarah di Universiti ini akan mengikuti proseder kajian tindakan yang diperkenalkan oleh Kemmis yang mana meliputi proses perancangan, tindakan, penilaian dan juga refleksi.

BAGAIMANA DATA DIANALISIS

Dalam buku ini kajian dibuat adalah kepada pelajar yang ingin membuat reseach dan juga penulisan ilmiah yang mana pensyarahnya cuba untuk mempertingkatkan kajian dan penulisan ilmiah pelajarnya dengan melakukan kajian tindakan.

Pengumpulan data untuk kajian ini adalah daripada bengkel yang dibuat oleh pensyarah tersebut, yang mana dalam bengkel ini pelbagai masalah tentang penulisan dan kajian serta cara membuat kajian dan penulisan ilmiah yang sebenarnya didedahkan kepada pelajar. yang mana data di kumpul berdasarkan
  1. Open-ended questioner kepada pelajarnya berkenaan bengkel tersebut
  2. temubual tidak berstruktur kepada pelajarnya selepas bengkel tersebut
  3. rakaman video.
Pensyarah menganalis data yang telah dikumpul ini berdasarkan tindakbalas pelajar terhadap bengkel yang dijalankan. yang mana data-data tersebut terlebih dahulu akan:
  1. Disemak, dibaca dan mendengar data-data yang dikumpul itu
  2. susunatur dan membuat indeks ke atas data untuk memudahkan proses mencari dan dan mengenalpasti data
  3. meneroka perhubungan antara data-data yang diperolehi
  4. membuat kesimpulan terhadap data yang diperolehi
  5. menulis laporan akhir berkenaan kajia yang dijalankan.
Analisis dari pengumpulan data yang diperolehi ini didapati bengkel ini berjaya memotivasikan serta meningkatkan keyakinan dalam diri pelajar untuk membuat penulisan ilmiah dan juga kajian, yang mana tindak balas yang diperolehi dari pelajar juga mereka menyatakan bahawa program ini perlu diteruskan kepada pelajar-pelajar baru akan datang.

Kekuatan cara penganalisian data
  1. Data dikumpul dan diperolehi dari pihak yang terlibat dalam bengkel itu sendiri
  2. Pengkaji menggunakan pelbagai kaedah untuk mendapatkan data kajian
  3. Pengkaji sendiri yang terlibat secara langsung dalam mengumpul, menganalisis dan penilaian dari data yang diperolehi.
Kelemahan
  1. pengkaji hanya bergantung kepada bengkel tersebut sahaja.





No comments:

Post a Comment