Saturday, November 21, 2009

AKTIVITI 7 : TUGASAN 4 - MINI KAJIAN TINDAKAN

i)Kelemahan pengajaran subjek berkenaan berdasarkan pengalaman/refleksi individu :

  • guru kurang menggalakkan pelajar kembangkan idea mereka, sebaliknya guru lebih tertumpu pengajaran kepada menyalin nota dan membaca apa yang telah sedia ada dalam buku teks. yang mana pembelajaran lebih banyak kepada teacher centred. ini menyebabkan pelajar lebih banyak menghafal dari memahami apa yang diajar oleh guru. (perdagangan).
  • dalam subjek sains pula guru juga banyak menerangkan apa yang telah sedia ada dalam buku teks dan membuat latihan kurang aktivtiti ujikaji dan inquiri yang dijalankan. yang mana pembelajaran hanya berlaku dalam bilik darjah sahaja. makmal kurang digunakan untuk pengajaran subjek ini
  • subjek BM pula kelemahan pengajarannya ialah guru banyak meminta pelajar membaca dan menyalin nota serta membuat latihan-latihan karangan. kurang aktiviti 2 hala antara guru dan pelajar.

ii) Kelemahan pengajaran subjek berdasarkan pengalaman/refleksi kumpulan:

  • kebanyakan subjek-subjek ini lebih menekankan teacher centred yang mana pelajar hanya terima bulat-bulat apa yang diberi oleh guru dan menghafal apa yang diberi oleh guru tersebut apabila peperiksaan. pelajar hanya hafal tanpa memahami kandungan sebenar pengajaran subjek berkenaa.

iii) Kelemahan pengajaran subjek berdasrkan pengalaman/refleksi kumpulan lain

  • guru terlalu bergantung kepada silibus yang ada, yang mana guru-guru hanya lebih banyak mengajar secara sehala tanpa ada aktiviti bersama murid untuk memastikan silibus dapat dihabiskan. kerana kebanyakan guru mengajar adalah berorentasikan peperiksaan, disebabkan kekangan masa yang ada guru-guru lebih banyak memberikan nota secara bulat-bulat kepada pelajar tanpa cuba untuk explore minda pelajar mereka.

No comments:

Post a Comment