Saturday, November 21, 2009

AKTIVITI 8 :TUGASAN 4 MINI KAJIAN TINDAKAN

Huraian dan cadangan untuk mengatasi kelemahan-kelemahan tersebut.

i) Cadangan secara individu

Guru perlu lebih banyak menjalankan aktiviti pengajaran dengan memberi lebih peluang kepada pelajar untuk kembangkan idea mereka dan menerima idea pelajar yang bernas.
maksudnya di sini apabila guru membuat pengajaran secara inkuiri guru memberi peluang kepada pelajar untuk kembangkan idea mereka sendiri dengan mengalakan pelajar explore sesuatu perkara itu tanpa hanya mengikut idea yang dikemukakan oleh guru sahaja. walaupun mungkin apa yang akan disampaikan oleh pelajar itu tidak semuanya benar sekurang-kurangnya mereka akan belajar dari kesilapan. kebiasaanya pembelajaran dengan cara ini adalah lebih berkesan dan akan diingati oleh pelajar sampai bila-bila.


ii) Cadangan secara berpasukan

Guru perlu pelbagaikan teknik mengajar kepada pelajar dan lebihkan pengajaran secara 2 hala yang mana ada interaksi antara guru dan pelajar serta pelajar dengan rakan sebaya yang lain. lebih tekankan pembelajaran secara penerokaan supaya pelajar lebih aktif dalam kelas serta secara tidak langsung guru dapat mencungkil potensi-potensi pelajar yang kadangkala mereka sendiri tidak katahui.


iii) Cadangan dari kumpulan lain

iv) Literature review

No comments:

Post a Comment